Hoe ITIL, ASL en BiSL elkaar kunnen versterken

Het is voor organisaties belangrijk dat de IT-dienstverlening de bedrijfsprocessen goed ondersteunt. Hiervoor wordt steeds vaker gebruik gemaakt van ITIL, ASL en/of BiSL. Vijfhart-productmanager Sterre Verbraak vertelt je wat deze termen inhouden, hoe ze van elkaar verschillen en wat de samenhang is in de praktijk.

Wat is ITIL?
Information Technology Infrastructure Library, ook wel ITIL is een raamwerk van werkwijzen en leidende principes die IT-werkzaamheden binnen een bedrijf zo goed mogelijk afstemmen op de wensen van de stakeholders. Op deze manier zorgt ITIL voor goede IT Service verlening en Management. 

Het ITIL-raamwerk wordt constant verbeterd. Er worden dus steeds nieuwe versies uitgebracht. De meest recente versie is ITIL 4. ITIL 4 bouwt voort op de vorige versies, maar is aangepast op de huidige situatie rondom IT en de zakenwereld.  

Wat is ASL?
ALS (Application Services Library) geeft invulling aan de processen en activiteiten die nodig zijn om op een gestructureerde manier (complexe) applicatielandschappen te beheren. Het is een samenhangend framework met aandacht voor zowel uitvoerende, sturende als richtinggevende processen en hun onderlinge relaties. 

Het ASL framework wordt gebruikt voor het inrichten van applicatiebeheer en applicatiemanagement vanuit het perspectief van de gebruiker. De verbindende, richtinggevende en sturende processen staan hierbij centraal. 

Wat is BiSL?
BiSL, afkorting voor Business Information Services Library, geeft invulling aan de processen en activiteiten die noodzakelijk zijn om de informatievoorziening vanuit gebruikers- en bedrijfsoptiek te sturen. 

BiSL benadert de informatievoorziening in een organisatie en de daarvoor te gebruiken IT-middelen vanuit het perspectief van de business organisatie en de gebruikers van de informatiesystemen. Voorbeelden van namen voor functies en rollen op dit gebied zijn: Functioneel beheerder, Business Systems Administrator, Super User, Informatie-architect, Corporate Information Officer (CIO). 

Hoe werken deze drie samen?  
ITIL, ASL en BiSL worden vaak los van elkaar geïmplementeerd binnen verschillende onderdelen van een bedrijf. Dit kan zorgen voor een mismatch. De balans tussen deze drie frameworks ontstaat juist door te kijken naar hoe de frameworks elkaar kunnen aanvullen in plaats van tegenwerken. Dit betekent niet alleen het samenvoegen en uitlijnen van de activiteiten, maar ook dat het procesmanagement en verantwoordelijkheid een eenduidige invulling krijgt. Aan de frameworks zal het niet liggen, de mogelijkheid voor integratie is volop aanwezig. Door de juiste wijze van implementeren en juiste samenwerking kunnen deze frameworks elkaar sterk aanvullen.  

Wil je een uitgebreid overzicht van hoe jij ITIL, ASL en BISL kunt gebruiken in jouw organisatie? Bekijk dan onze cursussen Overview ITIL, ASL, BiSL. Ben je meer opzoek naar diepgang over ITIL of BiSl? Volg dan de ITIL 4 Foundation of de BiSL Foundation. Goed om te weten: deze cursussen gaan altijd door.  

Onderwerpen
Actieve filters: Wis alle filters
Pageloader
PRIVACY VOORWAARDEN

Jouw persoonsgegevens worden opgenomen in onze beschermde database en worden niet aan derden verstrekt. Je stemt hiermee in dat wij jou van onze aanbiedingen op de hoogte houden. In al onze correspondentie zit een afmeldmogelijkheid