20 sep 2023 ITIL4: zo werkt het, nu de IT-manager en klant nog Nieuws De IT-afdeling als ‘waardesysteem’, ‘scenario’s in een service waardeketen’, gestuurd door ‘richtinggevende principes’ gebaseerd op ‘vier dimensies van Service Management’. Hoe gebruik je deze concepten in jouw organisatie en wat is daar eigenlijk voor nodig? Jurian Burgers, senior IT-Service Management consultant en trainer, legt het uit. Ik zie menig IT-manager flapperen met de oren bij het horen van deze concepten. En toch zijn het essentiële concepten uit ITIL4 die zorgen voor de nodige veerkracht en wendbaarheid die van de IT-afdeling van vandaag worden geëist. Hoe gebruik je bovengenoemde concepten in je organisatie als de IT- manager en de (interne en externe) klanten nog met een traditionele bril naar ITIL kijken? Diezelfde manager verwacht dat je met een ITIL-cursus veel kennis opdoet van traditionele beheerprocessen zoals incident management, change management, problem management, servicedesk, servicelevel management etc. En dat het dan vanzelf wel goed komt. De praktijk is weerbarstiger. Door een IT-organisatie in te richten puur op basis van enkele losse gedefinieerde processen, mis je de samenhang en aansluiting met wat de organisatie nodig heeft aan IT-diensten. Bovendien heb je de klanten en de leveranciers hard nodig om samen de beste dienstverlening neer te zetten. Zeker nu IT-afdelingen steeds meer gebruik maken van clouddiensten en datacenter partners. Dat kan alleen in goede samenwerking en met de juiste regievoering: co-creatie van waarde dus. In ITIL4 is daar een belangrijke plaats voor ingeruimd. Dus wees voorbereid: een cursus ITIL Foundation en examen bestaan voor 40% uit kennis over deze belangrijke concepten en schakels met de klanten, leveranciers, en de eigen IT-organisatie. En ja, de overige 60% gaat nog steeds over de bekende processen die al sinds de eerste ITIL-versie zijn beschreven. Dus uiteindelijk zit er voor iedereen wel wat in. Maar als je een 10 wil halen in de praktijk zul je de processen toch echt in een breder perspectief moeten gaan zien. Een gedegen theoretisch kader draagt daar zeker aan bij. Hier vind je meer informatie over de tweedaagse cursus ITIL 4 Foundation. Vragen? Laat het ons weten: info@vijfhart.nl Gerelateerde artikelen Copilot: onmisbare turbo voor jouw organisatie De werkdag van een cloud engineer Azure AI Services: wat kun je er nou écht mee?